Politechnika Łódzka WEEIiA
Politechnika Łódzka WEEIiA
mapa strony
kontakt
 
 

Wydział Mechaniczny

 

Potencjał Wydziału Mechanicznego

 

Działalność ogólna Wydziału Mechanicznego (WM) Politechniki Łódzkiej obejmuje:

  1. proces dydaktyczny uwzględniający najnowsze osiągnięcia z zakresu mechaniki, dynamiki maszyn, termodynamiki, technologii materiałowych i obróbkowych, maszyn przepływowych, energetyki, transportu, zarządzania i inżynierii produkcji, automatyki i robotyki, itp.,
  2. badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe,
  3. ekspertyzy i analizy dla przemysłu, instytucji publicznych i prywatnych,
  4. prace projektowe i konstrukcyjne dla przemysłu,
  5. prace obliczeniowe z wykorzystaniem nowoczesnych technik numerycznych,
  6. opracowywanie zaawansowanych i nowoczesnych technologii dla przemysłu,
  7. prowadzenie kursów i szkoleń, prezentujących najnowsze rozwiązania naukowe, techniczne i technologiczne,
  8. badania diagnostyczne i pomiarowe z wykorzystaniem najnowszych technik,
  9. usługi dla przemysłu w specjalistycznych, unikatowych laboratoriach,
  10. opracowywanie i wdrażanie technologii przyjaznych środowisku.

W niezbędnym zakresie cała ta działalność może być ukierunkowana na potrzeby transportu szynowego.

 

W 2010 roku Ministerstwo Nauki i Informatyzacji nadało Wydziałowi Mechanicznemu pierwszą (najwyższą) kategorię naukową. Wydział został sklasyfikowany jako trzeci w gronie wszystkich wydziałów mechanicznych pa uczelni technicznych. Ta wyróżniająca pozycja została osiągnięta , dzięki wieloletniej intensywnej pracy kadry naukowo – dydaktycznej Wydziału. Najlepszym kryterium oceniającym poziom dydaktyki na Wydziale jest zapotrzebowanie na rynku pracy na jego absolwentów.

 

Miarą zaangażowania Wydziału w podniesienie jakości kształcenia jest prowadzenie trzech dużych projektów, finansowanych z funduszy europejskich:

  1. Projekt w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego, Działanie V.3 Infrastruktura Edukacyjna: Dostosowanie infrastruktury edukacyjnej Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej do prognozowanych potrzeb i oczekiwań rynku pracy województwa łódzkiego poprzez zakup wyposażenia przeznaczonego do nowoczesnych metod nauczania (ok. 7 mln. zł),
  2. Projekt w ramach programu Infrastruktura i Środowisko: „FABRYKA INŻYNIERÓW  XXI WIEKU– budowa nowoczesnego obiektu dydaktyczno –laboratoryjnego Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej” (ok. 54 mln. zł.),
  3. Projekt w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki: „Podwyższanie kompetencji kadry akademickiej i umiejętności absolwentów w aspekcie nowoczesnych metod analizy, symulacji i optymalizacji w procesie projektowania i eksploatacji” (ok. 5 mln. zł).

Zespoły badawcze uczestniczą corocznie w pracach nad kilkoma grantami międzynarodowymi i kilkudziesięcioma grantami krajowymi (np. projekt MaMiNa- Macro, Micro and Nano Aspects of Manufacturing czy projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka). Ścisła współpraca z przemysłem owocuje corocznie licznymi wynalazkami, patentami i wdrożeniami przemysłowymi w zakresie technologii materiałowych i wytwarzania oraz  konstrukcji. Na Wydziale tworzone są interdyscyplinarne zespoły powoływane do realizacji projektów naukowych zarówno krajowych jak i międzynarodowych. Rozwiązania opracowane na WM są wdrażane w wielu przedsiębiorstwach w tym w renomowanych koncernach zagranicznych.

Na Wydziale funkcjonuje Centrum Doskonałości NANODIAM co świadczy o wysokim poziomie prowadzonych badań naukowych. O wysokim poziomie procesu dydaktycznego świadczy akredytacja Państwowej Komisji Akredytacyjnej przyznana wszystkim kierunkom kształcenia.

Efektem działalności WM są liczne nagrody i wyróżnienia krajowe i międzynarodowe przyznawane na renomowanych, międzynarodowych targach i konferencjach, np. w postaci medali na Międzynarodowych Wystawach Wynalazków.

 

W latach 2006-2010 Instytut Pojazdów uczestniczył w projekcie europejskim COOPERS dotyczącym budowy i badań prototypu inteligentnego systemu transportowego, w którym analizowano cztery następujące obszary tematyczne:

  1. Infrastruktura drogowa,
  2. Interfejs infrastruktura – pojazd,
  3. Wyposażenie pojazdu,
  4. Usługi systemu współpracującego.

Efektem tych prac jest m.in. posiadanie jedynego w kraju zestawu pomiarowego GPS-żyroskop laserowy firmy Novatel pozwalającego śledzić ruch pojazdu z dokładnością ok. 40 cm, a przy współudziale punktów geodezyjnych ok. 5 cm, niezależnie od struktury otoczenia (zwarta zabudowa miejska, tunele, teren zalesiony itp.). Przewidywany jest udział w kolejnych projektach w tym temacie.