Politechnika Łódzka WEEIiA
Politechnika Łódzka WEEIiA
mapa strony
kontakt
 
 

Artykuły branżowe

Wiedza Techniczna 2/2010 ISSN 2082-0046

Adam Wawrzyniak

Urządzenia sterowania ruchem kolejowym na liniach dużych prędkości

Problematyka sterowania ruchem kolejowym przy zwiększających się prędkościach pociągów stanowi jedno z podstawowych zagadnień bezpiecznego i wydajnego funkcjonowania nowoczesnych linii kolejowych. Specyfika jazdy z prędkościami przekraczającymi 160 km/h wymusza nowe podejście do systemów sterowania ruchem kolejowym zarówno w kwestii monitorowania stanu zajętości toru jak i przekazywania informacji maszyniście. Niniejszy artykuł omawia stosowane na świecie urządzenia zestawiając je z najnowszym ogólnoeuropejskim systemem ETCS.

Wiedza Techniczna 1/2010 ISSN 2082-0046

Jarosław Bartłomiejczyk

Tabor dla Kolei Dużych Prędkości

Od kilkudziesięciu lat pociągi dużych prędkości przewożą miliony pasażerów, w przeciągu tego czasu konstrukcje tych pociągów znacząco się zmieniły, ale podstawowe założenia konstrukcyjne dla tego typu pojazdów pozostały te same. Artykuł prezentuje nowoczesne pociągi będące w fazie testów oraz eksploatowane już na liniach dużych prędkości. Są tu przedstawione konstrukcje zespołowe o różnych konfiguracjach co do napędu oraz liczby wagonów pasażerskich.

Technika Transportu Szynowego 9/2008 ISSN 1232-3829

Jan Raczyński

Rządowy program budowy linii dużych prędkości w Polsce

W sierpniu 2008 r. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało Program budowy i uruchomienia przewozów KDP w Polsce [1]. Dokument ten jest obecnie poddawany konsultacji społecznej. Program zawiera koncepcję budowy nowej linii Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań, która w połączeniu z linią CMK podniesioną do parametrów linii dużej prędkości oraz z innymi modernizowanymi liniami do prędkości 200 km/h, stworzy sieć szybkich połączeń kolejowych na poziomie kolei francuskich, niemieckich, hiszpańskich czy włoskich.

Technika Transportu Szynowego 4/2008 ISSN 1232-3829

Marek Graff

AGV – nowy pociąg dużych prędkości

Pierwsza wzmianka o pociągu dużej prędkości IV generacji pojawiła się w 1998 r. Specjaliści koncernu Alstom zaproponowali umieszczenie systemu napędu pod podłogą wagonów w celu powiększenia przestrzeni pasażerskiej. Ogólne założenia techniczne projektu, ostatecznie nazwanego AGV (fr. Automotrice Grande Vitesse), pojawiły się w 2001 r. i dotyczyły kształtu pudła, chłodzenia silników, czy koncepcji części pasażerskiej. Dwa lata później opracowano szczegółowe założenia techniczne pociągu AGV. W trakcie prac korzystano z rozwiązań praktycznie z całego świata. W lipcu 2004 r. przyjęto projekt prototypu pociągu AGV, zaś przy jego opracowaniu zatrudniono 160 specjalistów. W styczniu 2005 r. kierownictwo koncernu Alstom, spośród czterech wariantów, zaakceptowało ostatecznie zewnętrzną stylistykę pociągu – w tym celu zaangażowano agencję Design&Styling.

Technika Transportu Szynowego 4/2008 ISSN 1232-3829

Andrzej Żurkowski

UIC HIGHSPEED 2008

VI Światowy Kongres Dużych Prędkości

W dniach 17–19 marca 2008 r. obradował w Amsterdamie kolejny, VI Światowy Kongres Dużych Prędkości, zorganizowany przez UIC, przy współpracy CER, EIM oraz UNIFE. Współorganizatorami byli ponadto NS Hispeed Train (Holenderskie Szybkie Koleje), NS (Koleje Holenderskie) oraz ProRail (zarządca infrastruktury w Holandii). Kongres objął swoim patronatem p. Jacques Barrot, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.