Politechnika Łódzka WEEIiA
Politechnika Łódzka WEEIiA
mapa strony
kontakt
 
 

Wydział FTIMS

 

Potencjał Wydziału Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej


Pozycja naukowa Wydziału, baza badawcza oraz dokonania pracowników, szczególnie Zespołu Fotoniki Instytutu Fizyki upoważniają do podjęcia tematyki optycznej łączności światłowodową i bezprzewodową i jej zastosowaniem w transporcie szynowym. Jest to w przypadku kolei dużych prędkości sprawa niezwykłej wagi. Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej może prowadzić badania naukowe w zakresie Telekomunikacji Optycznej dla Transportu Szynowego.

W obecnych czasach niemal wszystkie innowacyjne prace badawczo-rozwojowe wymagają zaawansowanych metod obliczeniowych. Instytut Informatyki wchodzący w skład wydziału FTiMS dysponuje szeroką kadrą specjalizującą się zarówno w klasycznych, jak i nowoczesnych (należących do szeroko pojętej inteligencji maszynowej) technikach obliczeniowych. Z punktu widzenia tworzonego Centrum Transportu Szynowego oraz potrzeb KDP oraz ŁKA można wskazać dwa kluczowe obszary, w których prace badawcze prowadzone przez pracowników Instytutu Informatyki mogą znaleźć zastosowanie: systemy przetwarzania informacji oraz systemy planowania i prognozowania. Dodatkowo Instytut Informatyki jest w stanie zapewnić odpowiednie wsparcie prac badawczo-rozwojowych  prowadzonych przez wszystkie podmioty zaangażowane w projekt. Wsparcie to możliwe jest zarówno poprzez bezpośrednią współpracę polegającą na wykorzystywaniu inteligencji obliczeniowej do rozwiązywania problemów z konkretnych dziedzin, jak i przez usprawnienie komunikacji pomiędzy zespołami badawczymi. Przykładem drugiego rozwiązania jest tworzona od 2010 roku platforma informatyczna TEWI. Platforma ta, realizowana w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, stawia sobie za cel stworzenie ponadregionalnej sieci badawczej integrującej potencjał naukowy wiodących polskich uczelni technicznych.

Instytut Informatyki posiada także odpowiedni potencjał w zakresie inżynierii oprogramowania, teleinformatyki, systemów mobilnych oraz transmisji danych. Potencjał ten został znacząco powiększony w roku 2009 gdy do Instytutu Informatyki dołączony został Zakład Sieci Komputerowych. Rozwój niezawodnych systemów informatycznych i bezpiecznych protokołów komunikacyjnych służących zarządzaniu przedsięwzięciem o takiej skali jak KDP oraz ŁKA stanowi jeden z kluczowych elementów decydujących o powodzeniu takiego projektu.

 

Należy zwrócić uwagę na wiele aspektów problemów stricte naukowych, ale również ich pełnej integracji z wdrożeniami, które odpowiadają tematyce związanej z kolejami dużej prędkości, w tym w szczególności:

  1. Problematyka monitorowania miejsca poszczególnych składów w systemie ciągłym z wykorzystaniem technik światłowodowych,
  2. Monitorowanie bezprzewodowe położenia wszystkich zwrotnic, semaforów, zapór na przejazdach kolejowych itp. (przy tak ogromnej prędkości pociągu - wszystkie przestawiania położeń powyższych urządzeń muszą być regulowane zdalnie, w sposób automatyczny),
  3. Monitorowanie bezprzewodowe stanu technicznego poszczególnych elementów systemu (urządzeń) z możliwością blokady przejazdu pociągu w przypadku ich awarii. System winien umożliwiać bezawaryjną łączność między stacjami kolejowymi,
  4. Systemy monitorowania i łączności bezprzewodowej wewnątrz pociągu. Prace dotyczące budowy systemów  monitorowania w trybie ciągłym  stanu technicznego wszystkich elementów samego pociągu z  przekazywaniem informacji do  obsługi pociągu, jak i centrum zarządzania ruchem pociągów,
  5. Projektowanie i optymalizacja struktur półprzewodnikowych źródeł promieniowania (metody i systemy) do celów monitoringu,
  6. Systemy propagacji promieniowania w światłowodach wraz z technologiami sprzęgania ze źródłami i odbiornikami promieniowania i systemami automatycznego/zdalnego przekazywania informacji umożliwiającymi natychmiastową reakcję w sytuacjach zagrożeń katastrofami.

 

Tematyka badawcza Wydziału FTIMS:

  1. Zarządzanie projektami inwestycyjnymi w zakresie Transportu Szynowego:
    • Ewolucja sieci kolejowych,
    • Kolej w systemach transportowych i przestrzeni miast,
  2. Modele systemów informatycznych do zarządzania i monitorowania ruchu kolejowego:
    • Modele systemów informacyjnych: zdalne zarządzania centrum, monitoring składów poprzez system GPS  (system optymalizacji czasu przejazdów), monitoring rezerwacji miejsc w składach (rezerwacje on-line, kasy biletowe)
    • Systemy monitorowania i łączności bezprzewodowej: systemy monitorowania w trybie ciągłym stanu technicznego wszystkich elementów samego pociągu z przekazywaniem informacji do obsługi pociągu, jak i centrum zarządzania ruchem pociągów
    • Systemy monitorowania bezprzewodowego stanu technicznego poszczególnych elementów systemu (urządzeń) - monitorowanie miejsca poszczególnych składów w systemie ciągłym z wykorzystaniem technik światłowodowych oraz monitorowanie położenia wszystkich zwrotnic, semaforów, zapór na przejazdach kolejowych, itp.
    • Projektowanie systemów komputerowych na potrzeby analiz i symulacji zjawisk występujących w pojazdach i infrastrukturze trakcyjnej, w tym usługi systemu współpracującego.
  3. Systemy zasilania i napędowe w nowoczesnych transporcie szynowym:
    • Nowoczesne systemy zasilania i napędu elektrycznego w trakcji elektrycznej
    • Prace badawcze z zakresu ultraszybkich wyłączników prądu stałego dla trakcji, w tym kolei dużych prędkości,
    • Prace badawcze z zakresu technik rozpoznawania obrazów
    • Technologie i metody projektowania mikrosystemów i układów scalonych na potrzeby systemów zasilania, sterowania i napędowych w nowoczesnym transporcie szynowym
    • Prace badawcze w zakresie rozwoju technologii energooszczędnych dla transportu szynowego, zwłaszcza w zakresie odzyskiwania energii elektrycznej, systemów zasobnikowych, wykorzystywania rozproszonych źródeł energii etc.
    • Prace badawcze w zakresie rozwoju bezprzewodowej transmisji danych pomiarowych w warunkach pracy pojazdów trakcyjnych, w tym interfejs infrastruktura – pojazd.

 

Tematyka prac rozwojowych i wdrożeń:

  1. Opracowanie założeń, przygotowanie i prowadzenie biura wsparcia dla projektów z dziedziny TS realizowanym w ramach tworzenia sieci Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej,
  2. Współpraca przy opracowaniu modelu zarządzania projektami remontowymi dla nowopowstałej infrastruktury transportu szynowego w regionie. Stworzenie systemu informatycznego wspomagającego procesy bieżących remontów i konserwacji taboru i infrastruktury szynowej,
  3. Opracowanie założeń, przygotowanie i wdrożenie systemu zarządzania centrum, w tym m.in. opracowanie struktury organizacyjnej, struktury funkcjonalnej, systemu przepływu operacji,
  4. Prowadzenie badań, studiów i ekspertyz specjalistycznych z zakresu szerokorozumianej inżynierii komunikacyjnej,
  5. Obsługa ruchu pasażerskiego w systemach kolejowych,
  6. Prace wdrożeniowe i badania geotechniczne niezbędne przy ocenie podłoża gruntowego pod linie kolejowe,
  7. Wykorzystanie certyfikowanych laboratoriów przy badaniach konstrukcji w aspekcie rozwoju linii kolejowych,
  8. Prace specjalistyczne w dziedzinie kształtowania i budowy linii kolejowych,
  9. Prace projektowe w zakresie ultraszybkich wyłączników prądu stałego dla trakcji, w tym kolei dużych prędkości,
  10. Realizacja inwestycji, projektowanie i odbiory inwestycji budowlanych w obszarze linii kolejowych,
  11. Prace projektowe w zakresie wyposażenia pojazdu,
  12. Systemy pomiarowe w zakresie pokładowej i podstacyjnej aparatury łączeniowej.